Sprek visuell identitet for Hallingdal RIDES

Merkevarebygging / Logo og visuell identitet | hallingdalrides

I disse dager bygges det milevis av kule sykkelstier og -arenaer rundt omkring i Hallingdal. Til sammen et stort sykkelprodukt. Er det mulig å samle hele produktet i én og samme merkevare? Eller: Hvordan markedsføre Hallingdal som et samlet sykkelreisemål? Hils på vårt siste arbeid med visuell identitet for terrengsykkelplattformen Hallingdal RIDES.

Det tar flere år å utvikle et komplett reisemål for sykling. Hallingdal har i lengre tid jobbet med å samle sykkeltilbudet under en felles plattform. Rundt om i dalens kommuner står proffe stibyggere på for fullt og bygger. Plenty av flotte sykkelstier og arenaer blir til. Parallelt har vi jobbet med konsept og en sprek visuell identitet for Hallingdal RIDES.

Bredt produkt og bred målgruppe

Produktet «sykling» i Hallingdal er bredt. Med alt fra «urbane» arenaer som pumptracks i asfalt, til hopplinjer og alpine sykkelløyper langt inne i fjellet. Målgruppene er også flere og strekker seg fra små barn på balansesykkel til utenlandske sykkelproffer som kommer langveis for minnerike sykkelopplevelser. Å samle disse disse under én og samme merkevare var derfor både en spennende og utfordrende oppgave.

Jakten på et allsidig navn

Sykkelsporten henter mange av sine navn og begrep fra engelsk, f. eks «Bike Park» og «Pumptrack». «Rides» er et globalt etablert begrep i sykkelkulturen. Også i Norge bruker vi termer som; Group Rides, Shop Rides, Lunch Rides (felles sykkelturer, sykkelturer med din lokale sykkelsjappe/klubb mm.)

Hallingdal Rides er et allsidig navn som kan brukes i flere sammenhenger. Hallingdal Rides = Hallingdal sykler og typiske sykkelturer i Hallingdal. Turer vi er spesielt stolte over/typiske sykkelturer/stitips. Navnet gir også mulighet for å etablere egne destinasjonsnavn som Hemsedal Rides, Geilo Rides, Nesbyen Rides. Man får også muligheten til å kombinere merkevaren i markedsføring og eventer, f. eks Girl Rides, Hallingdal E-Rides (el-sykkelturer).

Et moderne designuttrykk

Synlighet i terrenget var en viktig punkt i bestillingen fra kunden. I hovedlogoen kan man skimte to silhuetter. Formene gjenspeiler bredden/mangfoldet av sykkelstier i Hallingdal. Den bølgende formen, flyten i familieløypene og «pumptrackene». Den brattare formen symboliserer kupert terreng, høyfjell og sykkelhopp. Fjellsilhuetten står fint alene som et symbol og brukes til løypemarkering m.m. Vi valgte fargen oransje. Både på grunn av god synlighet i terrenget og koblingen mot solnedgangen på fjellet en sommerkveld i juli.

Lokalt håndverk

Moderne navn og fonter kombinert med tradisjonelt håndverk og materialer. Solide trekonstruksjoner fra lokale håndverkere i skilting og portaler, som forsterker det genuine og bærekraftige i merkevaren. Sjablonger i metall og brennmerke av logoen på treverk er i tråd med merkevaren.

Veien videre

I sommer startet Norges første Pumptrack-serie i regi av Hallingdal RIDES og Sparebank1 Hallingdal Valdres. Dette er et tiltak for å fremme sykkelglede og felleskap. Med webplattformen Rides.no har vi vært støttespiller på webstruktur og -design. Denne er lansert og digitale kampanjer begynner å rulle ut i løpet av høsten. I samme stund bygges det milevis av stier rundt omkring i Hallingdal …

gå til neste: Hallingdal kraftnett - Nettside

Takk for din henvendelse, vi svarer deg normalt innen 24 timer, eller førstkommende arbeidsdag

 

×

Nå ble Sunniva glad

 

Sunniva gleder seg til å høre fra deg!
Send henne en overbevisende mail om hvorfor akkurat du hører hjemme
sammen med oss. Legg gjerne ved noen vedlegg, om det er relevant.

Du når henne på:
sunniva@kreator.no

lukk

×