Ny strategi og visuell profil for Ustekveikja Energi

/ Innsikter og strategi / Logo og visuell identitet | ustekveikja energi

Hver eneste dag tar vi valg. Innimellom må man ta større veivalg. Vi har hjulpet strømselskapet Ustekveikja Energi med strategi. Blant annet har vi analysert og forsøkt å finne deres USP (Unique Selling Point). På grunnlag av innsikt og strategi har vi fornyet den visuelle profilen, inkludert en justert logo. Slikt blir det spennende saker av.

   

Bakgrunn – strategi og visuell profil

Ustekveikja Energi har vært en stabil og rimelig strømleverandør i over 25 år. Kjent for sine lave priser og gode kundeservice. På mange måter deres største styrker (USP). Mye har skjedd i markedet siden strømselskapet så dagens lys. Først av alt har flere aktører kommet til, både små og store. I 2018 kom Ustekveikja til et punkt der de ønsket å bli tydeligere på hva de er best på. Derfor spurte de oss om vi kunne jobbe ut en ny strategi for dem. Et viktig ledd har her vært å oppgradere den visuelle profilen.

Prosess – verdier, styrker og målgrupper

Vi har sett på Ustekveikja sine verdier. Målet om å være mest mulig ærlige og transparente står sterkt. Dette innebærer blant annet at de skal være tydelige og informative i kommunikasjonen ut mot kundene. De er også opptatt av å ta vare på miljøet. Ikke minst er det viktig å være en god støttespiller for lokale lag og organisasjoner. Lave priser har blitt tonet ned og de har en langsiktig prisstrategi. At kundene skal kunne slå seg til ro med at de gir gunstige priser over tid. For å skaffe oss best mulig innsikt har vi også forsøkt å kartlegge morgendagens målgrupper.

Resultat – frisk og tydelig identitet

På basis av den strategiske prosessen har vi arbeidet med ny visuell identitet. Her er blant annet logoen justert. Resultatet er en friskere logo som samtidig er tro mot originalen. Bølgene i det grafiske elementet er «sluppet fri». Fonten er tydeligere og mykere, men fortsatt profesjonell. Fargepaletten er kraftigere, i en god kombinasjon av varme og kalde farger. Logofargen er beholdt, men en nyanse varmere enn før. Bildene fokuserer hovedsakelig på natur og kraft, som har en naturlige fargetone. De støttes opp av enkle grafiske elementer og flater. Tekster spiller en stor og sentral rolle i Ustekveikja sin kommunikasjon. Språket skal være enkelt å forstå. I denne sammenheng er innhold også svært viktig, for å nå ut med et klart budskap. For eksempel hvordan man kan spare strøm i hverdagen. Dessuten fungerer tekstene også  som typografiske virkemidler.
LOGO: Ved å fjerne ringen rundt bølgene fikk vi en følelse av å «slippe kraften fri» og gi den tilbake til naturen. Logofonten er tydeligere og justert til en litt mykere variant, som samtidig er stram nok til å ose av profesjonalitet. Vi føler logoen nå fremstår som friskere og kommuniserer både åpenhet og transparens. Samtidig som den er tro mot originalen.
FARGER: Fargepaletten har gått fra duse pasteller til kraftigere toner i varmgul, blå og grønn. Den røde logofargen er kun justert til litt varmere. Rød og varmgul symboliserer verdier som ærlighet, omtanke og varme. Blå og grønn representerer kraften, naturen og miljøet.
BILDESPRÅK: Bildene har et større fokus på natur og kraft enn tidligere. De har også gått fra varme til naturlige fargetoner.
PRINTANNONSE: Været spiller en viktig hovedrolle når strømprisen fastsettes. Kombinasjonen av et naturlig bilde, enkle grafiske virkemidler og en slående tekst gir god effekt.
BANNER: Rene fargeflater kombinert med enkle grafiske element i to fargetoner forsterker budskapet.
gå til neste: TV-reklame for Espegard

Takk for din henvendelse, vi svarer deg normalt innen 24 timer, eller førstkommende arbeidsdag

 

×

Nå ble Sunniva glad

 

Sunniva gleder seg til å høre fra deg!
Send henne en overbevisende mail om hvorfor akkurat du hører hjemme
sammen med oss. Legg gjerne ved noen vedlegg, om det er relevant.

Du når henne på:
sunniva@kreator.no

lukk

×