Stibygg, en merkevare fra OFT

Merkevarebygging / Logo og visuell identitet | opplysningskontoret for terrengsykling | stibygg

Stibygg sin visuelle verden er en balansegang mellom luft og kraftige elementer. På dette vis kan den være både leken, luftig og informativ på samme gang. Vi har fått vært med på å utvikle navnet og merkevaren.

Hvorfor merkevaren Stibygg?

Opplysningskontoret for Terrengsykkel (kort og godt kalt OFT) kom til oss for å få hjelp med sin nye budskapsdrevne merkevare. Etter en navnprosess landet vi på “Stibygg”. Stibygg skal i hovedsak fronte og skape engasjement rundt det brede arbeidet som dette bransjeorganet driver. I tillegg vil en viktig del være å tilby en kunnskapsbase for tilretteleggere av terrengsykling.

Luftig, leken, og smart

De viktigste formålene med arbeidet var å skape engasjement rundt budskapet via profil, samt finne en visuell plattform som på en både seriøs og leken måte kunne formidle all den kunnskap som OFT etterhvert har samlet og rendyrket. Vi ønsket å bygge videre på hva “miljøet” er vant til å se av design, men med en litt nyskapende tilnærming, litt mer “kant” helt enkelt. OFT/Stibygg skal fremstå som en seriøs bransjeorganisasjon med solid faglig forankring uten å bli for kjedelig. Skal fungere på konferanse - men også engasjere syklister.

Vi valgte å skape en visuell verden med stor, plasskrevende typografi og mange knæsje farger - men som balanseres nøye av riklig med whitespace (=luft). Opplysning og kunnskap er to av nøkkelordene for merkevaren, og det forklarende og informative elementet er viktig. Her har vi brukt en leken håndlaget vri på teknisk tegning, tynne enkle streker som minner om sykling, sti, prosess og veiledning, og som oser av “do-er”-spirit. Startsettet  inneholder illustrasjoner for kommunikasjon, respekt, idéer, sykling, terreng, fjell og ruter, ulike typer stier, papirarbeid og spørsmål. 

I tråd med Stibygg sin visuelle profil justeres også logo for OFT. Her har vi gått til kilden og brukt en teknisk (custom made) tegning av en terrengsykkel. Med dette kommuniserer de to enda bedre sammen, og OFT´s logo står tydeligere i seg selv.

Digital og analog formidling

Stibygg blir innen kort tid tilgjengelig for allmenheten gjennom sin nettside, fullpakket med nyttig informasjon. Men det blir også mulig å ta del i arbeidet analogt til OFT. Trykkede versjoner av "Stibyggerguiden" samt "Veileder for Terrengsykkelbransjen" gjør at den interesserte kan kose seg med lover og regler for planlegging, tilrettelegging og drift av stier og anlegg også uten skjerm.

gå til neste: Visuelt samspill i Hol Kulturetat

Takk for din henvendelse, vi svarer deg normalt innen 24 timer, eller førstkommende arbeidsdag

 

×

Nå ble Sunniva glad

 

Sunniva gleder seg til å høre fra deg!
Send henne en overbevisende mail om hvorfor akkurat du hører hjemme
sammen med oss. Legg gjerne ved noen vedlegg, om det er relevant.

Du når henne på:
sunniva@kreator.no

lukk

×