Hardangerviddatunnelene er et interesseselskap som jobber for ett hovedmål. Å etablere sikker helårsvei, både for en firbeint villreinflokk og tobeinte trafikanter på vei mellom øst og vest. Vi fikk utforme visuell profil med påfølgende nettside.
Bakgrunn – kryssende utfordring
Hardangervidda er Norges største nasjonalpark. Den huser blant annet Europas største villreinstamme, på ca. 10.000 dyr. I mange år har Rv.7 over vidda vært en utfordring for stammen. Dette fordi de innimellom må krysse veien, som innebærer risiko for både dyr og bilsjåfører. Vinterstid er vidda ofte stengt pga. dårlig vær. Rv.7 er en av hovedfartsveiene mellom øst og vest. I tillegg er den nasjonal turistvei og byr på storslått natur, både sommer og vinter.Prosess – viktige verdier
Hardangerviddatunnelene er et langt ord, for mange litt vanskelig å få tak på. I den kreative prosessen har det vært viktig å finne et slagord som fanger opp verdiene selskapet står for. Slagordet ga oss mange ideer underveis. Et perfekt utgangspunkt i arbeidet med visuell profil.Resultat – visuell profil med slagord i fokus
Logoen har et enkelt, typografisk uttrykk som gir en følelse av vidde. Den transparente rette streken illustrerer både tunnel og en rett veistrekning. Logoen støttes opp av slagordet «REIN VIDDE», som gir assosiasjoner til villrein og miljø. Paletten er enkel og består av kun en grønnfarge. Den støtter opp om natur og miljø. Bruken av sort/hvite foto skaper et helhetlig og rent uttrykk. Alt i alt en enkel grafisk profil med slagord i fokus.
Nettsiden har et enkelt og tydelig uttrykk. Et viktig mål med siden er å fortelle om prosjektet. Her har vi lagt inn effektfulle typografisk grafikk, som støtter opp under budskapet. Like viktig er det å presentere aktuelle nyheter, her i form av en illustrativ fysisk tidslinje. Den minner litt om en rett veistrekning. Sist men ikke minst må interessegruppen kunne dokumentere og underbygge argumenter for en tunnelløsning for Hardangervidda. Derfor har de en egen fane for dokumentasjon.