Bakgrunn
UVÆR-hyttene er fleksible. Det innebærer at de er tegnet for å kunne utvides når plassbehovet melder seg. Slik kan alle ha samme mulighet til å skaffe seg en moderne designhytte. Enten man starter i det små, eller ønsker en større hytte med en gang. Hyttene er arkitekttegnet, som sørger for at alle påbygg snakker samme språk som første byggetrinn.
UVÆR har et moderne uttrykk, med stort innslag av skrå vinkler. Modellen «Vestavind» er inspirert av en snøplog. Den sømløse arkitekturen skaper et inntrykk av et robust bygg, som tåler vær og vind. Store vindusflater og god takhøyde gir følelse av luft og fjell. Mange gode utgangspunkt for en grafisk profil. UVÆR bygges lokalt, med stort fokus på miljøvennlige materialer.
Navnet UVÆR er valgt ut fra flere hensyn. Mange hytter ligger i værharde strøk, særlig på fjellet og langs norskekysten. De ulike modellene får navn hentet fra ulike værfenomen. Vi nordmenn er dessuten opptatt av været. Paradoksalt nok er ordet «uvær» negativt ladet. I denne sammenhengen skaper det imidlertid både nysgjerrighet og ekstra oppmerksomhet.
Prosess
I arbeidet med grafisk profil har vi hatt fokus på å få fram det unike med UVÆR. Noen verdiord som ligger til grunn er vær, vind, luft og fjell. Videre er moderne, enkel, fleksibel, skrå og robust viktige ord. Vi jobbet med to ulike retninger for UVÆR. Den valgte retningen tar utgangspunkt i meteorologens egne symbol for værprognoser.
Resultat av grafisk profil
Ved å dra værsymbol inn i logotypografien skapes et spennende uttrykk. Utover meteorologien utstråler de både skrå former og rene linjer (arkitektur). Logoen er luftig og robust på samme tid. Symbolene skaper også en følelse av fleksibilitet, som er et av UVÆRs mest typiske trekk. Videre kan trekantene være et bilde på både dal og fjell.
De samme værsymbolene, inkludert flere, brukes også som designelementer. Det gir ekstra spenning i det visuelle uttrykket. Fargepaletten går i nedtonede farger, som man finner igjen ute i naturen. Sammen med varmtonede bilder og enkle og rene skrifttyper skapes et helhetlig uttrykk for UVÆR. Den grafiske profilen vil utfordre ekstra fordi meteorologens egne værsymbol ikke er like kjent for alle og enhver. Slik blir den litt dypere og skaper mer spenning.
Vi har også utviklet et slagord – Designhytte for alle. Slagordet fanger opp hele essensen i konseptet. En hytte som er tegnet og utviklet for alle og enhver. Et moderne og gjennomtenkt hyttekonsept for alle lommebøker.
Vi har også laget visuell profil for Skarvhytta



