fbpx

Ny visuell identitet for Fjellnettverket

Merkevarebygging / Logo og visuell identitet

Fjellnettverket er et politisk samarbeidsorgan for kommuner, regionråd og fylkeskommuner i Sør-Norge. Medlemmene jobber sammen med å sette viktige spørsmål for fjellbygdene på dagsorden. Visjonen er å skape levende og livskraftige fjellbygder. Med dette som bakgrunn har vi laget ny visuell identitet for Fjellnettverket.

Bakgrunn – fjellpolitikk

Fjellnettverket har mange viktige arbeidsoppgaver. Et av disse er å få løftet fram at det er flott å bo i fjellområdene. Her finnes det mange naturressurser som man kan høste av og utvikle. Ikke minst er det et viktig mål å skape et bærekraftig reiseliv. Mye av arbeidet handler om å finne den riktige balansen. Det å spille på lag med mennesker og naturen. I arbeidet med visuell identitet for Fjellnettverket har vi også hatt fokus på balanse.

Prosess – ornamenter i kulturen

I Fjellnettverket er det tydelige bånd til tradisjoner og den norske folkekulturen. I folkekulturen er det vanlig å bruke ornamenter og mønstre. For eksempel i rosemaling.  Rosemaling står sterkt i flere av områdene. Blant annet i Gudbrandsdalen, Valdres, Hallingdal og Telemark. Bruken av blomstermotiv som ornamenter går igjen. Men også andre elementer fra naturen.

Bunader er igjen inspirert av rosemalingen. Som i broderiene og søljer. Ellers finner man ornamenter både i treskjæring, i stavkirkene og smijernskunst. Vi skal heller ikke glemme kulturen. Krullete stevtoner og folkedans er i seg selv ornamentikk. Populærkulturen er også full av dette. Fra innviklede rockeriff til spektakulære triks i alpinbakken. 

I arbeidet med visuell identitet for Fjellnettverket har vi hatt alt dette i bakhodet. Hele tiden er det en fin balanse mellom det tradisjonelle og moderne. Med nærhet til natur, stolthet over våre røtter og tradisjoner.

Sjekk ut en visuell profil med basert på ekte håndverk

Mange veier og mange valg

Norge har en variert natur. Veiene slynger seg rundt hvert nes og inn i hver bukt. Her finnes det bygder og grender i alle kriker og kroker. Veier og bygder danner et stort nettverk, som er flott å se på fra lufta. Mye av arbeidet i Fjellnettverket handler nettopp om å bygge gode nettverk. Det er absolutt snakk om et viktig politisk arbeid. Det handler også om tydelighet. Rene former skaper attraktivitet og tydelighet. Dette er også noe vi har fanget opp i den visuelle identiteten for Fjellnettverket.

Resultat – attraktiv og tydelig identitet

Alt i alt har vi skapt en visuell identitet som først av alt er naturlig og ekte. Logoen er både stolt, attraktiv og balansert på samme tid. Samtidig oser den av nettverk og røtter.  Vi har også hatt fokus på å lage en visuell profil som er tydelig og dynamisk. Farger og elementer er noe av det som er med på tilføre dette. Som med alle visuelle identiteter er det helheten som er viktigst. Alt må spille på lag for å kunne kommunisere det man vil.

Her kan du lese mer om Fjellnettverkets arbeid

 

Fjellnettverkets logo har et symmetrisk ornament som hovedelement. Dette utstråler tradisjon og balanse. For Fjellnettverkets arbeid er i stor grad et møte mellom det tradisjonelle og det moderne. Enten det er snakk om landbruk, mat eller andre felt i fjellsamfunnene. Videre er elementene tydelige bilder på fjell og dal, som er typisk for mange av fjellkommunene. Ornamentet symboliserer også veier og nettverk. Kurvene danner dessuten flere F-er. Skrifttypen er både enkel og moderne, med et hint av tradisjon.
Fargepaletten har klare referanser til fjel, liv og natur. Primærfargene er halmgul, dyp blåne, blåne og reinlav. Dette er en kombinasjon av friske og levende farger. Sammen med sekundærfargene låverød og varmsvart danner de en naturlig og balansert palett.
Designelement BØLGE består av systematiske kurver som tilfører liv. Bølgene er hentet fra logoelementet og illustrerer blant annet fjell og dal. Ikke minst kultivering i vid forstand. Vi snakker alt fra en åker (pløyd mark) til lydbølger m.m. Bølgene er er tenkt for fleksibel bruk i profilfargene, både som små mønstre og større former. De fungerer like godt på rene bakgrunner som transparente elementer over foto.
Designelement RUTER eller diamond tilfører attraktivitet og stolthet. Symbolet finner man igjen i alt fra landskap til arkitektur. Som mønster er ruter et flott bilde på nettverk. Rutene kan også brukes som større former. Stikkord er igjen fleksibilitet. Akkurat som bølgene fungerer de like godt på rene bakgrunner som gjennomsiktige elementer over foto.
Bildeuttrykket er naturlig, med variasjon mellom varme og kalde toner. Dette gjenspeiler den landskapsmessige dynamikken man har i fjellkommuner. Bruken av dronefoto vil gi følelse av oversikt, nettverk og veivalg. Eksempelet med Trollstigen forteller hvordan vi nordmenn har tilpasset oss de forholdene vi lever i. For å skape nærhet og dynamikk kan man framheve elementer ved bruk av dybdeskarphet. Panoramafoto er også aktuelt fordi langstrakte motiv er et godt bilde på bredde, samtidig som de tilfører ekstra balanse.
Den visuelle identiteten åpner opp for spennende bruk av former og farger.

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /srv/users/kreator/apps/kreator/public/wp-content/themes/creators/single-default.php on line 160
gå til neste: Magasin Hemsedal - destinasjonsmagasin som inspirerer

    Takk for din henvendelse, vi svarer deg normalt innen 24 timer, eller førstkommende arbeidsdag

     

    ×

    Nå ble Sunniva glad

     

    Sunniva gleder seg til å høre fra deg!
    Send henne en overbevisende mail om hvorfor akkurat du hører hjemme
    sammen med oss. Legg gjerne ved noen vedlegg, om det er relevant.

    Du når henne på:
    sunniva@kreator.no

    lukk

    ×